Vill du beställa?

lördag 21 december 2013

I stället för julkort

En före detta syltburk i julkostym.

De flesta år brukar jag roa mig med att göra egna julkort, men i år blev det inte ett enda. När jag började fundera i julkortsbanorna och bara kände prestationsångest, ingen inspiration, konstaterade jag att man ju faktiskt inte måste. Så jag lade ned projektet.

Men det kliade ändå i fingrarna. Jag sneglade på mitt decoupagematerial, och innan jag visste ordet av satt jag där och julpysslade i alla fall. Nu blev det inga julkort, men på sätt och vis andra former av julhälsningar. Och jag tror att frånvaron av ambitioner gjorde resultatet bättre och mysfaktorn högre.


Till första advent klädde jag en gammal vinflaska med rött och vitt bomullsgarn (ja, det tog lite tid, men jag kom in i någon sorts meditativt flow som var rätt så behagligt). När det hade torkat penslade jag på en liten tomte från en servett, lackade rasket och pillade i ett ljus. En perfekt adventspresent till mina föräldrar.


Sedan kunde jag inte sluta. Jag rotade fram gamla glas- och konservburkar, målade och pyntade. Ja, och för att ha någonting att fylla dem med ställde jag mig vid bakbordet och gjorde godsaker. Resultatet blev uppskattade små presenter till nära och kära. Och ytterligare mystid för mig.



Och här kommer så trots allt ett julkort till alla er där ute. En god, lugn och kärleksfull jul önskar jag er! Var ni än firar, hur ni än firar, om ni än firar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar