Vill du beställa?

tisdag 28 april 2015

Pippi på ugglor


Förlåt, jag vet, min virksamhetsberättelse har legat i träda länge. Men nu är det vår och saker börjar blomma och kvittra, och jag hoppas att det gäller även här, på bloggen. Det är min ambition i alla fall.

Hemma hos mig har det kvittrat, eller snarare hoat, intensivt sedan veckorna före påsk. Jag fick pippi på virkade ugglor. Det började med att jag hittade en beskrivning av Allison Hoffman som jag inte kunde motstå. Fram åkte restgarner, överblivna knappar och tygbitar, och snart var den första lilla ugglan ett faktum. Ugglan fick snart sällskap av ett syskon, sedan ett till och så ännu ett. Sedan var det kört. Jag var ugglifierad.

Eftersom jag ville få till syskon i större format utvecklade jag grundmönstret. Fler restgarner, mer tyg, fler knappar. På kuppen gjorde jag mig känd som "knapptjejen" i en lokal second hand-butik, där jag med jämna mellanrum tittade in för att botanisera bland potentiella uggleögon. Snart hade jag en egen ugglefarm, värdig att skrämma bort både inbrottstjuvar och inbjudna gäster från placeringen på hallbyrån.

Hooo. Här passerar du inte osedd.

Ja, och det stannade inte där. Min hjärna fick en av sina besynnerliga idéer. Jag skyller lite på att det var påsktider och reklam för godis överallt.
I stället för att fylla ugglorna med kuddstoppning prövade jag att virka jag in små godispåsar, möjliga att komma åt genom en öppning i "nacken". Påskäggsugglorna blev uppskattade presenter. En av dem skickade jag faktiskt, först utan att tänka på det, till en vän på en Uggledals byväg, där den enligt uppgift byggde sig en holk i brevlådan.
 

  

Det har lugnat sig lite nu; jag gör annat (också). Några ugglor har jag gett bort i present. Men merparten tog jag faktiskt med mig till den second hand-butik där jag blivit "knapptjejen" och skänkte till deras försäljning, där även en del nyproducerat hantverk ingår. Cirkeln var sluten. Ugglorna var flygfärdiga. Och bloggen är återupplivad. Hoho!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar