Vill du beställa?

söndag 19 juni 2011

Kreativitet utan krav

Kanske borde jag hålla tyst om att jag gillar sådana här dagar. Men förutsatt att jag är ledig och inte har planer som bygger på vackert väder kan jag ibland älska när regnet vräker ner från morgon till kväll. Det är så befriande att få sitta inne och kura, att göra sådant som känns bäst för stunden. Kreativiteten vaknar av sig själv och jag får saker gjorda utan att pressa mig.

Visst, jag inser att detta egentligen inte har med vädret att göra. Man kan ha mysdagar även när solen skiner, men personligen har jag svårt att hitta den rätta stämningen då. Jag blir alldeles för rastlös och klarar inte av att vara inomhus särskilt länge.

Så när jag vaknade av smattret mot fönsterblecket i morse bestämde jag mig för att unna mig en riktig mysdag. Projekt Städning ströks omgående från planeringen. I stället har jag hängett mig åt korsord, virkning och brödbak. Mys behöver inte betyda oföretagsamhet. Och städningen lär tyvärr inte springa ifrån mig.

2 kommentarer:

  1. Förstår verkligen din känsla, njöt när jag vaknade och hörde regnet smattra. En kravlös dag. Jag har också bakat idag. Undrar om man kan ärva känslor för regn....hm...nej, förmodligen miljörelaterat. Puss o kram CLS

    SvaraRadera
  2. Jo, jag tror att vi är många som gillar regndagar, så länge de inte blir för många. Lite typiskt bara att jag cirka tio minuter efter det att jag skrev min hyllning till regnet upptäckte att mitt källarförråd hade drabbats av en mindre mysig översvämning. Men jag antar att det är smällar man får ta om man är en regnfetischist ;)

    SvaraRadera