Vill du beställa?

onsdag 24 augusti 2011

Familjelycka, del 1: Barbapapa och Barbamama

Låt mig presentera Barbapapa och Barbamama, här på tu man hand i Linköping. Annars är de fullt sysselsatta med att hålla efter sina sju barn som vart och ett kommer att porträtteras här på bloggen.

Jag har virkat hela familjen på beställning, och nu när de har flyttat till sitt nya hem känns det faktiskt lite tomt hemma hos mig, där de har bott och utvecklats under en längre tid.

Barbapapa har den sensationella förmågan att ändra form till vad som helst - ett svårslaget partytrick, kan jag tänka mig. Barbamama växte liksom sin make upp ur jorden. Så småningom lade hon sju ägg, som placerades i jorden för att utvecklas. Resultatet: en rejält utökad familj.

Som barnboksgestalt skapades Barbapapa i Frankrike på 1970-talet av Annette Tison och Talus Taylor. Namnet Barbapapa är en lekfull omskrivning av barbe à papa som på franska betyder sockervadd (ordagrant: "pappas skägg").


I nöd och lust. Kärleken är evig för makarna B.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar