Vill du beställa?

måndag 22 augusti 2011

Konsten att slakta en tröja


Före: Kofta. Storlek medium.

Efter: Kofta? Storlek mini.
















Kära läsare, jag kan nu meddela att jag har gett mig i kast med konsten att slakta en tröja. Det är inte alls så destruktivt som det låter. Tvärtom är det ett sätt att ta vara på befintliga saker i stället för att hela tiden producera och konsumera nytt.

I boken "Do Redo - Konsten att slakta en tröja" (Alfabeta) beskriver modejournalisten Anna-Stina Lindén Ivarsson hur man kan göra nya saker av gamla ylleplagg. Man tvättar dem hårt så att de tovar ihop sig. Sedan är det bara att gå loss med sax och fantasi.

Själv började jag med en av mammas gamla avlagda, stickade tröjor. Den bestod bara delvis av ull, men den 60-gradiga tvätten gjorde ändå att den förvandlades till snudd på oigenkännlighet. Jag har nog aldrig skrattat så mycket åt en färdig tvätt som när jag plockade ut den pyttelilla skapelsen ur maskinen. Att göra en kjol, som jag hade funderat på, var uteslutet. I alla fall om den skulle passa mig.

Så jag fick tänka om. Med framgång. Den första produkten kan du se här inom kort.

Do Redo är inte bara en bok utan ett helt projekt med workshops och utställningar både i Sverige och utomlands. Här kan du läsa mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar